Spa

tie


logo & huisstijl

Het Engelse woord ‘space’ betekent natuurlijk ruimte, maar het betekent ook spatie. Zo komen Eveline Vinkenborg en Sara Caris op hun bedrijfsnaam: Spatie voor interieur en architectuur. De naam ‘spatie’ is voor een typografisch ontwerper als truffels voor een kok – heerlijk om mee te werken. Zij vragen mij hun huisstijl te ontwikkelen.

Ik ontwerp een serie logo’s met verschillende spatiëring, de ruimte tussen de letters. Die ruimte moet precies goed zijn: niet te ruim, waardoor je het als twee woorden leest, en niet te smal, want dan lijkt het een foutje. ‘Iets wat eenvoudig is, is juist lastig om te ontwerpen,’ reageert Eveline op de logo-ontwerpen. Dat wat Eveline en Sara doen, het indelen van ruimtes en schuiven met elementen, heb ik verbeeld in hun logo.

De visitekaartjes maak ik tweezijdig met een staande zijde voor Eveline en een liggende voor Sara. De ontvanger draait met het visitekaartje zoals je ook doet met een bouwtekening, om een ruimte vanuit alle hoeken te kunnen bekijken.